forkredit.com | | vivaspb.com | finntalk.com

İNGİLTERE'DEKİ MEDYA SORUŞTURMASI HÜKÜMETİ SARSIYOR

Aktif .

rupert_murdochİngiltere'de geçtiğimiz yıl başlayan telekulak skandalındaki son gelişmeler hükümeti sarsıyor. 

 

BBCTurkish.com'da yayınlanan haberin detayları şöyle... 

Uluslararası medya patronu Rupert Murdoch'un İngiltere'deki şirketler grubunun hayati bir ihale öncesinde siyasetçilerle ilişkilerini ortaya koyan e-postalar Kültür Bakanı'nın danışmanının istifasını getirdi.

Sözü geçen e-postaların çoğu Murdoch ailesine ait News Corporation şirketinin İngiltere kolunu (News International) 2007 yılından bu yılın Şubat ayına kadar yöneten Murdoch'un oğlu James'in danışmanı ile Kültür Bakanı'nın danışmanı arasında geçiyor.

Bakan danışmanı Adam Smith bugün istifasını açıklarken News Corporation ile ilişkilerinde çok ileri gittiğini ve ilişkinin çok yakın olduğu izlenimi yarattığını ama bütün bunları Bakan'dan bağımsız, kendi inisiyatifiyle yaptığını söyledi.

Muhalefet İşçi Partisi ise ihale konusunda adeta bir yargıç konumuna geçerek adil karar vermekle yükümlü bakanın, News Corporation ile ilişkilerinin konumuyla uyuşmadığının açıkça ortaya çıktığını söyleyerek Kültür Bakanı Jeremy Hunt'ın istifasını talep ediyor.

Fakat Kültür Bakanı az önce parlamentoda konuyla ilgili bir açıklama yaparak, ihalede tamamen kurallara uygun davrandığını, Murdoch'ların çıkarlarını koruduğu iddiasının kesinlikle kabul edilemeyeceğini söyledi.

İhale konusu

 

Murdoch ailesi geçen yıl, İngiltere'de yayın yapan şifreli kanal BSkyB'deki paylarını % 40'tan % 100'e çıkarmaya çalışmış, ancak İngiltere'deki gazetelerinden News of The World'ün yasadışı telefon dinleme skandalının ortaya çıkması üzerine, geri adım atmıştı.

Hükümet tarafından atanan Yargıç Lord Brian Leveson'ın yürüttüğü soruşturmada, dün o dönem News International şirketinin yöneticisi olan oğul James Murdoch ifade verdi ve konuyla ilgili elektronik yazışmaları soruşturma heyetine sunuldu.

James Murdoch'a soruşturma heyeti tarafından ailenin ihaleye katılırken ne tür lobicilik faaliyetleri yürüttüğü ve siyasetçilerle özellikle de ihale konusundaki kararı verecek olan Kültür Bakanı Jeremy Hunt ile ilişkilerinin niteliği soruldu.

James Murdoch ihaleyi başbakanla "kısaca" konuştuğunu kabul etti ancak kültür bakanından yardım aldığı iddialarını reddetti.

Soruşturmaya kanıt olarak sunulan e-postalar ise, BSkyB ihalesini denetlemekle yükümlü Kültür Bakanı Jeremy Hunt ile Murdoch ailesinin medya şirketi News Corp'un yakın temasta olduğunu ortaya koyuyor.

Buna göre News Corp'un Halkla İlişkiler Müdürü Frederic Michel, Hunt'ın danışmanı Adam Smith'den "İngiltere hükümetinin süreç boyunca destek vereceğine" dair bir taahhüt aldığını söylüyor.

24 Ocak 2011 tarihli bir e-postadaysa Michel, "tamamen yasadışı yollardan" Hunt'ın, BSkyB ihalesi için neler diyeceğini öğrendiğini söylemiş.

James Murdoch, bu e-postanın bariz bir "şaka" olduğunu söyledi.

Bakan Jeremy Hunt, bir zamanlar internet sitesinde "Rupert Murdoch'un İngiltere'de televizyona yaptığı katkıların baş destekçisi" olduğunu yazmıştı.

Başbakan ile de görüşmüş

Genç işadamı muhafazakar Başbakan Cameron'la görüşmeleri konusunda da yargıca bilgi verdi.

James Murdoch, David Cameron ile önce 2009 yılında, henüz başbakan olmadan önce biraraya geldiğini ve bu görüşmede gruba bağlı Sun gazetesinin seçimlerde Muhafazakar Parti'yi destekleme teklifini görüştüklerini söyledi.

Murdoch, Cameron ile başbakan olduktan yedi ay sonra, 23 Aralık 2010 tarihinde o sırada şirketinin yöneticisi olan Rebecca Brooks'un evindeki akşam yemeğinde tekrar buluştuklarını ve burada BSkyB ihalesini "çok kısaca" konuştuklarını da ekledi.

Bu akşam yemeğinden iki gün önce, Liberal Demokrat Partili Bakan Vince Cable ihaleyi denetleme görevinden uzaklaştırılmıştı.

Karar, Cable'ın, Murdoch'a karşı düşmanca sözler sarfettiği özel bir konuşmasının ortaya çıkması üzerine alınmıştı.

Başbakan David Cameron, daima James Murdoch'la bu konuda aralarında "uygunsuz" bir konuşma geçmediğini savundu.

James Murdoch'un dünkü ifadesi ardından medya etiği soruşturmasının odağına birden hükümetin alınmasını bazı yorumcular "Murdoch'ların intikamı" olarak yorumlamışlardı.

'Thatcher'dan hiç bir şey istemedim'

Medya etiği konulu Leveson soruşturmasına bugün ve yarın da James Murdoch'un babası uluslararası medya patronu Rupert Murdoch yeminli ifade veriyor.

81 yaşındaki Murdoch bugünkü ifadesinde eski Muhafazakar başbakanlardan Margaret Thatcher üzerindeki etkisi sorulduğunda "ondan hiç bir şey istemedim" diye konuştu.

Murdoch 1981 yılında Times gazetelerini almak için ihaleye girdiği sırada zamanın başbakanı Margaret Thatcher ile bir öğle yemeği yemişti.

Murdoch buna karşılık 1979 genel seçimlerinde sahibi olduğu Sun gazetesinin tam destek verdiği Margaret Thatcher'ın hayranlarından olduğunu gizlemedi.

Murdoch, BSkyB ihalesini şimdiki başbakan David Cameron ile de hiç konuşmadığını söyledi.

Sun gazetesi son seçimlerde de David Cameron liderliğindeki Muhafazakar Parti'yi desteklemişti.

'Gordon Brown şirketlerime savaş ilan etti'

Rupert Murdoch ifadesinde 2009'a kadar iktidarda olan ve Murdoch'un 2009 seçimlerinde desteğini çektiği İşçi Partisi ile ilişkilerini de anlattı.

Murdoch partinin son lideri eski Başbakan Gordon Brown'u şirketlerine karşı savaş açmakla suçladı ve Brown'un "psikolojik dengesini yitirdiğini" söyledi.

Yaşlı medya patronu Brown'un bir görüşmelerinde "Senin şirketlerin benim hükümetime savaş ilan etti. Benim de senin şirketine savaş açmaktan başka seçeneğim yok" dediğini aktardı.

Buna karşılık Murdoch başbakan olduğu sırada sık sık görüştüğünü söylediği İşçi Partisi'nin eski lideri Tony Blair'i daha ziyade "görüşmekten zevk aldığı bir dost" olarak tanımladı.

Murdoch'un sahibi olduğu İngiltere'nin en çok satan tabloid gazetelerinden Sun, İşçi Partisi'nin 18 yıllık Muhafazakar iktidarı devirdiği 1997 seçimleri öncesinde Tony Blair liderliğindeki İşçi Partisi'ne desteğini kamuoyuna açıklamıştı.

http://www.bbc.co.uk/ 

DKM ARŞİVİ