forkredit.com | | vivaspb.com | finntalk.com
Yazdır
PDF

Herkesin sineması kendine!

Aktif .

Önümüzde Türk Sinema tarihinin en yüksek maliyetli filmi duruyor: Fethi 1453... 

Film için harcanan rakamı (yapanları dışında) net olarak kimse bilmiyor, 17 milyon ila 20 milyon dolar mı ne?

Başka?

Başka, ne?

Konu, öykü, senaryo, dijital efektler, ses, müzik, görsellik, yönetim, oyunculuk, kimin umurunda?

Bolca reklam, merak ve söylenti!

Sonu-başı belli gerçek bir efsaneyi sinemaya aktarmaksa söz konusu, bol sıfırlı bir bütçe yeter mi?

Eğer Türkiye ise yeter de artar bile.

***

Ne kadar çok para o kadar çok gişe!

New York’taki beş minareyi izlerken de böyle olmadı mı?

Ama Allah var, Fetih 1453 çok çok daha iyi bir yapım.

Sonuçta bu millet sinemadan anlamıyor, ne dayarsan önüne daya, biraz da şişirdiler mi, o gazla gittiği yere kadar gider!

Fakat bu filmin bir önemli noktası da şu: Hiç ünlü oyuncu olmadan ortaya çıkıp bu projenin altına imza atmak kolay olmasa gerek. Belki Yapımcı-Yönetmen Faruk Aksoy’un birçok marifetinden en önemlisi bu...

Her ne kadar Sultan Mehmet rolündeki Devrim Evin’nın performansı sırıtmasa da, görüntü itibariyle daha bir Fatih’i anımsatacak bir başka tercih yapılabilirdi.

Aksoy, filmin görsel yönüyle fazla ilgilenmekten, özellikle yardımcı oyuncuların performansını göz ardı etmiş, sadece Çandarlı Halil Paşa rolünde oynayan Yeşilçam emektarı Erden Alkan’ı ayırmak isterim. Ortaya koyduğu vezir karakterinin ruhunu çok iyi yansıtmış!

Onun dışındaki performanslar, filmin ihtişamıyla örtüşmemiş.

***

Bazı eleştirmenler film için Türk sinemasında gelinen en üst seviye tanımlamasını yapmış. Söz konusu seviye bütçeyse, eyvallah, ama Türk sineması buysa, Kader’i, Bir Zamanlar Anadoluda ‘yu, Kosmos’u, New York’ta 5 Minare’yi, Berlin Kaplanı’nı, İvedik serilerini, İki dil Bir Bavul, Çoğunluk, Dedemin İnsanları’nı  ya da Zenne ve benim beş parasız çektiğim Adı Aşk Bu Eziyetin’i nereye koyacaz?

Hangisi Türk sineması?

Olmayan bir sektör için, şu sinema, bu sinema demek kolay mı?

Fetih 1453 Faruk Aksoy’un sineması. İvedik filmlerinden kazandıklarını bu filme yatırdığı ve bu nedenle hacze uğradığını da biliyoruz!

Eğer ortada gerçekten bir Türk sineması sektöründen söz edebilseydik, bu filmi baş tacı edebilirdik.

Ama sinema perspektifinde değerlendirmek gerekirse Faruk Aksoy bugüne kadar imza attığı tüm işlerde yaptıklarıyla sektörleşmeye değil sadece kendine hizmet etmiştir. Tıpkı Nuri Bilge Ceylan, Reha Erdem, Serdar Akar, Mahsun Kırmızıgül, Çağan Irmak ya da Zeki Demirkubuz gibi. Hiçbirinin de Türk sineması umurunda değil!

İşte bu yüzden Fetih 1453 Türk sineması için küçük Faruk Aksoy için büyük bir iştir(!) Kimsenin de kuşkusu olmasın, bu büyük işin gişesi de büyük olacaktır. Tek bir İvedik filmini 4.333.144 kişinin izlediği bir ülkede bu filme 10 milyon kişigitmezse ayıp olur.

Çünkü Fetih 1453 ne olursa olsun, hatalarıyla, eksikleriyle sinema filmidir. Hele ki Hollywood sektöründe 150-200 milyon dolarlara filmler yapıldığını düşününce, olmayan bir sektörde 20 milyon dolara film yapmak alkışı hak eder!

Suat Oktay Şenocak
Bursa İnSanat Sinema Derneği

suatsh@gmail.com

DKM ARŞİVİ